Fange nr. 424 i SS Strafgefangenenlager Falstad.

Hvem var han? Hvorfor havnet han i fangenskap? Hva hendte med ham?

Denne bloggen fulgte Falstadsenterets undervisningsopplegg om holocaust i 2010. Ved å studere primærkilder i en egen utstilling på senteret gjorde elever i ungdoms- og videregående skoler seg kjent med Josef Grabowskis historie. Samtlige kilder, og forslag til hvordan elever og lærere kan ta dem i bruk er tilgjengelig på nettressursen http://www.grabowski.no/

Se NRKs omtale av undervisningsopplegget her!




08.10.2010

Skogn ungdomsskole: Gruppe 4

Mitt navn er Josef Grabowski. Jeg er født 11.mai 1911 i Posen i Polen. Jeg er tysk statsborger.Jeg er tysk jøde. Jeg giftet meg med Lisbeth Grabowski i 4.desember 1938, det var et flott bryllup vi hadde. Jeg fikk innreise- og arbeidstillatelse innvilget. Kom over til Norge fra København. Jeg flyttet til Trondheim, Innherredsv. 9, 4.mai 1939. Det er utrolig kladt her oppe, men pent. Jeg søkte om at hustuen, Lisbeth, skulle få komme til Norge, for at det var vanskelig å bo i Tyskland. Min livsstilling er kantor, synger. Jeg var solo sanger i Trondheim.Ble tatt til fange på Falstad 9/10-1942.

En kald vinterkveld ble jeg kommandert til å synge noen tyske sanger og alle sammen sto oppmarsjert i borgården. Jeg sto opp på et kommlokk å sang. Jeg så de andre rundt meg var rørt. Det var nydelig vær og kaldt. Jeg ble nokk beordret å synge for at de ville at jeg skulle ødlegge stemmen min. Det var dødstille på Falstad SS folkene sto helt stille de var en gang normal , etter 15 minutters tid bynte vakthunden å ule. Vi fikk kjeft for at vi hadde fått SS folket hadde vert normal en gang. Vi ble beordret å riste ned løvet på treet ute i borgården også skulle vi gå helt til hjørnet å legge oss ned åta opp et å et blad om gangen på alle fire bein.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar til innlegget. Kommentarer publiseres så snart de er gjennomgått av bloggadministrator. Du kan også kontakte oss direkte på post@falstadsenteret.no